ראיון עם ליאורה פרידמן – עיצוב פנים, עיצוב מספרות

לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר מעצבי שיער שמצויים בתהליכי שיפוץ ועיצוב מחדש של המספרות שלהם. פגשנו לשיחה את מעצבת הפנים, ליאורה פרידמן, מומחית בעיצוב מספרות ומתחמי יופי, ללמוד ממנה קצת על הטרנד ועל התחום.

ליאורה, יש היום המון מעצבי פנים. מה מייחד אותך על פני האחרים?

לאורך השנים צברתי ניסיון עשיר בעיצוב מספרות ומכוני יופי. למדתי שנדרשת מומחיות מיוחדת כדי לעצב בתחום זה והתאהבתי בו. קודם כל, בעיצוב מספרה יש לתת ביטוי לצרכים הייחודיים של מעצב השיער. לכל מעצב שיער יש את הרגלי העבודה שלו, וההעדפות שלו, כמו גם קהל לקוחות שונה. חשוב מאוד ללמוד את הצרכים הללו ואת קהל הלקוחות הספציפי ולתת לכל אלה ביטוי בחלל. לצד זה, חשוב גם למקסם את האפשרויות שהחלל עצמו מציע. כמעצבת אני נדרשת לאזן בין השניים.

אני מאמינה שכל היבט בעיצוב בית העסק שלך מראה מי אתה, מה הסגנון שלך, מה הערכים שלך ואיזה סוג של חוויה אתה מציע ללקוחותיך. לכן, לפני שאני מתחילה לתכנן עיצוב חדש של מספרה, אני משקיעה זמן רב בהיכרות עם הלקוח. כמו שאין שני ספרים דומים, אין מספרה שאני מעצבת שנראית כמו מספרה אחרת.

שירות נוסף וייחודי שאני מציעה למעצבי שיער שלא רוצים להיכנס לשיפוץ מסיבי, הוא ייעוץ לריענון ולחידוש למספרה. כדי שהייעוץ הזה באמת יתן ערך למקום ויספק מראה חדש בלי שינויים דרמטיים, נדרשת מומחיות מיוחדת בתחום עיצוב מספרות. הניסיון הרב שצברתי בתחום מאפשר לי לעשות קסמים, לעיתים בתהליך מהיר ופשוט.

לצד מספרות שעוברות עיצוב מחדש, ישנן עדיין מספרות רבות שנשארו עם עיצוב מיושן, ונראה כאילו הזמן עצר בהן מלכת. מדוע לדעתך זה קורה?

מניסיוני, הסיבה העיקרית שבגללה מספרות לא מתחדשות הרבה זמן היא פחד. פחד משינויים, פחד מקבלת החלטות, לפעמים פחד מלגדול ולהצליח, אמונות טפלות, פחד מהוצאות כבדות ועוד פחדים כאלה ואחרים. חשוב להתעכב על הפחדים הללו ולהקשיב להם. אני יודעת שעבור מרבית לקוחותיי העבודה על פרויקט כזה היא צעידה על קרקע לא מוכרת והתמודדות עם החלטות מורכבות שהם לא רגילים לקבל ביום-יום. לכן אני רואה את עצמי כאחראית על הפיכת התהליך לפשוט, נגיש ונעים, תוך ליווי צמוד שלי את התהליך ובניית קשר אישי ופתוח עם הלקוח. ומניסיוני, בתהליך העבודה שלי עם מעצבי שיער, לאט לאט הפחדים שהזכרתי מתפוגגים ומתחלפים בהתרגשות מאוד גדולה.

פחד ספציפי נוסף שאני מזהה שחוזר על עצמו לפני כל שיפוץ הוא פחד מסגירת המספרה בזמן השיפוץ וההשלכות של זה – "מה יקרה עם הלקוחות שלי בזמן השיפוץ?" "האם הם לא יעזבו אותי ויעברו לספר אחר?" הפחד הזה קיים והוא מובן, אבל ניתן לחלוטין להתמודד איתו, והוא לא צריך להיות חסם מפני עיצוב המספרה. צריך להבין – לקוחות אוהבים שמשקיעים בהם, הם אוהבים לראות את הספר שלהם מצליח, הם אוהבים להסתפר במקום שנראה מעודכן, כי זה משקף גם אותם. לכן הפחד הזה הוא גם לא רציונלי, כי בטווח הרחוק לקוחות יעזבו מספרה דווקא אם היא לא תתחדש ותישאר מאחור. בעסקי היופי יש חשיבות עליונה, קריטית ממש, לניראות ולאסטיקה של החלל. זה עסק שעוסק במראה ובהותרת רושם וצריך להיראות בהתאם.

ואיך בכל זאת מתמודדים עם הפחד הספציפי הזה?

אני ממליצה ללקוחות שלי להתארגן מראש על השכרת מקום זמני, לחודש – חודש וחצי, או להשכיר כסא במספרה של קולגה ליד, ולעדכן את כל הלקוחות שהחלטת להשקיע ולפנק אותם במקום משודרג. חשוב לזכור שמספרה מעצבים פעם ב 5 – 10 שנים ולכן חשוב לעשות זאת באופן מדויק ונכון, בלי להיות לחוצים מדי בזמנים. והתוצאות לא מאחרות לבוא. לאחר שמסתיים השיפוץ והמספרה החדשה מוכנה, אני שומעת מהמון בעלי מספרות את הבעות ההתרגשות וההפתעה שהם מקבלים גם מהלקוחות שלהם וגם מעוברי אורח שפתאום מבחינים בהם ונכנסים פנימה כדי לראות את המקום, כך קהל הלקוחות מתרחב, וההכנסות של העסק גדלות בהתאם. גם למעצב השיער, עיצוב חדש של המקום נותן השראה חדשה והרבה פעמים מחזיר לו את התשוקה לעבוד.

הזכרת קודם שאת עושה עבודת הכנה לפני שאת ניגשת לעיצוב מספרה. תוכלי להרחיב?

תהליך התכנון שלי מתחיל בהכרות ולמידת הלקוח. כל לקוח שלי הוא מיוחד. אני לומדת אותו ואת הסגנון שלו, את טביעת האצבע הייחודית רק לו, לומדת על התחביבים שלו, על מקורות ההשראה שלו, על החותם האישי שהיה רוצה להטביע, על התקציב העומד לרשותו, ומה סוג החוויה שהוא רוצה להציע ללקוחותיו. המפגש עם הספר הוא מקור ההשראה העיקרי שעל פיו אבחר איך לעצב את החלל.

דבר נוסף שאני עושה לפני עיצוב מספרה הוא להרגיש את חוויית הלקוח במקום. אני מתיישבת בפינת ההמתנה, ומתבוננת כצופה על ההתרחשויות. כך אני מצליחה לאבחן את סוג קהל הלקוחות הקיים, ואני רושמת לעצמי מהם הדברים שכדאי לשמר, את מה להעצים, ואת מה להעלים.

בהמשך אני מסיירת עם הספר ועם צוות העובדים שלו, ורושמת לפניי את הדברים העיקריים שאותם הם היו רוצים לשנות או לשפר במהלך העבודה. מניסיוני, לצוות יש הרבה מה לומר ויש חשיבות לקול שלהם. השלב המקדים הזה של הלמידה הוא אחד השלבים האהובים עלי בעבודה שלי.

ומה הדבר הכי חשוב שהלקוח צריך לעשות בתחילת תהליך העיצוב?

הדבר הכי חשוב הוא הפרוגרמה שנותן הלקוח, כלומר רשימת הצרכים שלו, התוכן שהוא מבקש להכניס לתוך החלל:

כמה עמדות ספר? כמה כסאות חפיפה? האם יש צורך במכונת כביסה ומייבש? דלפק הקבלה מיועד לישיבה או עמידה? האם העובדים מכינים את השתייה ללקוחות, או שיש גישה חופשית למטבחון? האם ארון הטיובות יכול להיות חשוף ללקוחות, או שהוא מעדיף שהצבעים יהיו נסתרים? האם צריך לתכנן חדר קוסמטיקאית? מקלחון שיזוף? מדפים למכירת מוצרים, וכו'.

חשוב שהלקוח יכתוב את הרשימה הזאת ברצינות ובכובד ראש, כיוון שכל חלוקת החלל והתכנון תלויים ומתבססים על רשימה זו.

מה קריטי לדעתך בעבודה שלך כמעצבת מול הלקוחות?

להיות קשובה לצרכי הלקוח ולתקציב שעומד לרשותו, להיות זמינה ונגישה ללקוח ולתת לו ביטחון לאורך התהליך. עניין נוסף שחשוב להקפיד עליו הוא לעבוד עם האנשים הנכונים, עם הקבלן הנכון, עם הנגר הנכון וכו'. מאחוריי שנים רבות של עבודה עם קבלנים מנוסים, ספקים וחברות שאחראים לביצוע איכותי בכל פרויקט שלי.

מניסיונך, מה האתגר הכי גדול בעבודה מול מעצבי שיער?

האתגר הכי גדול מול מעצבי שיער הוא בשינוי ההרגלים. מעצב שיער שרגיל לעבוד במשך שנים באותו המקום כבר עובד "על אוטומט". גם אם המספרה צפופה ומבולגנת הוא מתרגל לזה עם הזמן, ולוקח לו לפחות שבועיים ללמוד את המיקומים החדשים של כל דבר, לשמור על הסדר והניקיון, וגם לאמן את העובדים שלו איך לשמור על המקום והציוד.

ולסיום – שלושה טיפים חשובים לעיצוב מספרה?

  1. התאורה היא עניין שכדאי להתעכב עליו, כי יש לה תפקיד מרכזי באוירה במקום ובתחושה של הלקוחה מול המראה. מהצד שני, חשוב שהיא תהיה מיטבית לעבודה של ספרים. תכנון נכון של תאורה במספרה מצריך שילוב של סוגים שונים של תאורה (תאורת אווירה, תאורת עבודה, תאורה כללית), כאשר לכל אחד מסוגים אלה קיימת מטרה משלו. מעצבת פנים מקצועית ומנוסה, יכולה לסייע לחקור את כל האפשרויות כדי להתאים את התאורה הנכונה ולהבטיח תוצאה מנצחת.
  2. חשוב לבחור קונספט עיצובי המתאים לסגנון הייחודי של הספר ולמי שהוא. רק כך אפשר ליצור אצל הלקוחות חוויה אותנטית.
  3. אזור ההמתנה הוא חלק חשוב בעיצוב חוויית הלקוח במספרה ולכן חשוב לתת לו ביטוי מיטבי. מומלץ להניח באזור ההמתנה שלך ספה ו/או כסאות ולשים לידם אביזרים שונים כגון: דוכן תכשיטים, מוצרי שיער, מגזינים, מתקן מים קרים ועמדה לתה וקפה.

ודבר אחרון – בהזדמנות זו של חידוש בית העסק, כדאי לשאול האם כדאי להשקיע באתר אינטרנט ובלוגו חדש ש"ידברו" באותה שפה עיצובית חדשה ויתרמו לבניה ולחיזוק המותג האישי.

מבין לקוחותיי:

גיא וליאת צרפתי (י-ם), אושרי דדון (מודיעין), אבי אמיר (ת"א), אריק מאיוסט (ת"א) מיקי מור (גבעת שמואל), אופק אהרוני (אזורי חן- ת"א), קפלר (רמת גן), PERSSI (ירושלים), ורה קליניק (יפו) חי HAYWAY (ת"א), אופירה מועלם (ירושלים), נטלי קוסמטיקה (ירושלים), דניאל בוימפלד (נתיבות), אריאל (רעננה), נינה ולילי (ת"א), עידן אנקונינה (גבעתיים), אקדמיה לעיצוב שיער (סרג'יו- ראשל"צ), עמי אושרן (ראשל"צ), יגאל בן דויד (יהוד), Seasons"" (ת"א), אליאב חביב (ת"א), ניסו (רמלה), המספרה הגדולה (לוד), כפיר אוקנין (הרצליה), דודי בן סימון (בת ים), מגונדרות (גבעתיים) רפי חלפון (פתח תקווה).